Zalában található a taxizás jövője

Az alábbiakban Angyal Zsolt, a Főtaxi vezérigazgatója osztja meg velünk gondolatait a május 24-i III. Mobil Zalaegerszeg Kongresszus kapcsán.

 A múlt héten Zalaegerszeg határában átadták a Zala Zone névre hallgató, Európában egyedülálló járműipari tesztkomplexumot, amire mi magyarok méltán lehetünk büszkék. Nekem a III. Mobil Zalaegerszeg 2019 kongresszus keretében az elsők között nyílt lehetőségem itt körülnézni május 24-én.

Amiben ez a tesztpálya leginkább különbözik a többi, jellemzően autógyárak által működtetett tesztpályától, az a Smart City Zone, egy miniváros, vagy ha úgy tetszik „játszótér”, ahol ideális környezetben, de az autósok és gyalogosok veszélyeztetése nélkül fejleszthetők, tesztelhetők az önvezető és vezetéstámogató szoftverek. Az autóipar egyre növekvő igénye és a jelenleg rendelkezésre álló szűkös lehetőségek miatt az autógyárak és fejlesztőközpontok vélhetően sorba fognak állni, hogy kihasználják a pálya ideális adottságait. Ebben a tesztpálya elhelyezkedése, Ausztria közelsége és a rendelkezésre álló 5G-s hálózat is nagy segítséget jelent.

A kongresszus fő témái természetesen az innováció, az önvezető járművek és a mobilitás jövője köré rendeződtek. Az egyértelműen látszik, hogy az önvezetés elterjedése ma már nem technológiai kérdés, hanem sokkal inkább jogi vagy akár morális akadályokat kell leküzdeni vele kapcsolatban. A hajtásláncok fejlődésében természetesen az elektromos járművek számának további növekedésére számítunk, aminek ütemét leginkább az akkumulátorok gyártási kapacitás és a töltőinfrastruktúra fejlődése fogja meghatározni. Ugyanakkor az előrejelzések szerint 2025-re az autók 90%-át még mindig belsőégésű motorok hajtják majd, de ezekben a jelenlegi plug-in hybrid (7%) mellett tömegesen megjelennek az elérhető árú, alacsony feszültségű, 48 Voltos mild-hibrid (15%) rendszerek is.

Látnunk kell azt is, hogy az autók számának jelenlegi növekedési üteme nem fenntartható, a föld erőforrásai ennek egyszerűen határt szabnak. Mivel városainkban, így Budapesten is, sokkal több autó gyakorlatilag már nem fér el, ezért a járművek kihasználtságát kell növelni az elkövetkezendőkben. A legnagyobb autóvásárlók a jövőben a mobilitás szolgáltatók, a közösségi autómegosztók és önvezető taxik lesznek. Számomra azért volt fontos ez a konferencia, mert az ott hallottak is megerősítettek abban az elképzelésemben, hogy a taxizás jövőjét tervezve ezeket a trendeket kell elsősorban figyelembe vennünk.