Női taxisofőrök a világ körül

Az autóvezetést sokan még mindig kifejezetten férfias dolognak tartják, annak ellenére, hogy a női sofőrök száma egyre emelkedik. Amellett, hogy a nők a statisztikák alapján körültekintőbben vezetnek, mint a férfiak, sok más szempont is van, amelyek miatt a hölgyeknek érdemes megfontolniuk, hogy hivatásos taxisofőrök legyenek.

Az Egyesült Királyságban székelő Brake.org felmérései alapján a férfiak kilométerben mérve körülbelül kétszer annyit vezetnek, mint a nők, de a balesetekért is jóval nagyobb arányban felelősek. Az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) 2017-es adatai alapján a halálos baleseteket 71 százalékban férfiak, 29 százalékban nőik okozták. 1975 és 2015 között pedig kétszer annyi férfi vesztette életét autóbalesetben, mint nő.

Az adatok alapján tehát a női sofőrök nemhogy rosszabbak, hanem többnyire biztonságosabban vezetnek, mint a férfiak. Ez persze önmagában még nem indokolja, hogy egy hölgy hivatásos sofőrnek álljon. Van azonban néhány olyan előnye a taxis munkakörnek, amely a nők számára vonzóvá teheti ezt a szakmát, különösen a rugalmas időbeosztás és a kereseti lehetőség.

Londonban a huszonkétezer taxisofőr közül mindössze 546 a nő, ami kevesebb, mint 2,5 százalékot tesz ki. A brit fővárosban gyakori, hogy gyermekeket utaztatnak taxival egyik pontból a másikba, ahol aztán átveszi őket egy családtag. „Ezekben az esetekben kifejezetten előnyös lehet, ha a sofőr hölgy” – mondta  a Financial Timesnak Sallyanne Crump hivatásos taxisofőr hölgy. A szintén londoni, jelenleg várandós Danielle Handbridge minden nőt bátorít, hogy próbálja ki a taxis karriert. Véleménye szerint nincs jobb munka ennél, hiszen bármikor végezhető, és nem megterhelő még a gyermekvárás időszaka alatt sem.

Nemcsak a „biztonságos” Nyugaton találunk női taxisofőröket. A délkelet-ázsiai Mianmarban Daw Khine Sabai Phyu, a kevés női sofőr egyike 60 éves, és imádja a munkáját. 1995-ben kezdett el rendszeresen embereket szállítani, amikor a lányát vitte az iskolába – így spórolhatott az üzemanyagköltségen. Később csatlakozott az egyik helyi taxiszolgáltatóhoz, és azóta főállásban vezet. Fia eleinte féltette attól, hogy a munka túl kimerítő lesz számára, illetve attól is, hogy esetleg becsapják vagy támadás éri. Szerencsére a városban elérhető Grab nevű applikációnak köszönhetően a sofőrök válogathatnak az utasjelöltek közül. A felek megegyeznek az árban és a pontos útvonalban, így a munka sokkal biztonságosabb és kiszámíthatóbb, mint korábban.

A női taxisofőrökről egyébként dokumentumfilm is készül. Az egyedülálló Sara Bahai az első női taxisofőr Afganisztánban, aki nehéz anyagi helyzete miatt kezdett vezetni. Tanári állásával nem keresett eleget ahhoz, hogy eltartsa magára maradt családját, a szomszédságában élő nők pedig – mivel tudták, hogy már 11 éve vezet – biztatták, hogy a munkavállalásnak ezt a módját válassza. Afganisztánban sok asszonyt a férje nem enged ki a házból egyedül, és nem ülhetnek autóba idegen férfival. Sara hivatásos sofőrként sokat tett a szigorú és maradi szabályok lazításáért.

Mivel a különféle applikációk rohamosan terjednek, az utas és a sofőr szempontjából is egyre kiszámíthatóbbá válik az utazás, biztonságosabb és gördülékenyebb a taxizás. Részmunkaidőben is végezhető, ezért az anyáknak is ideális lehet.