Elektromostaxi-trendek: virágzó piac, változó játékszabályok

Elektromostaxi-trendek: virágzó piac, változó játékszabályok

 

Ahogyan az elektromos járműveket üzemeltető taxiszolgáltatók száma egyre nő, és a járműflotta összetételében is egyre nagyobb számban jelennek meg az elektromos autók, úgy a velük kapcsolatos szabályozási rendszer és maga a városi közlekedés is változik. Az elektromostaxi-flottákat érintő fő trendek a világon mindenütt hasonló irányba tartanak.

Automatizálás és elektromosság kéz a kézben

Folytatódik a robotizáció és az automatizáció a közlekedés területén. Az elektromos meghajtás egyre inkább „csak” az alapja lesz a legmodernebb taxiszolgáltatásoknak. Az igazi extrát az önvezető járművek jelentik majd: újfajta utazási élményt nyújtanak, és közben a szolgáltatók is nyernek vele. A Michigani Egyetem szakemberei által készített tanulmány szerint az elektromos és önvezető taxiflották használatával akár 87 százalékkal csökkenthető lenne az üvegházhatású gázok kibocsátása a városokban.

Változik az e-autókra érvényes szabályozás 

Világszerte változnak a szabályok is. Öt-hat évvel ezelőtt még elengedhetetlen volt az állami támogatás ahhoz, hogy a fogyasztók áttérjenek az elektromos járművek használatára. Ahogy a technológia fejlettebbé és egyúttal olcsóbbá válik, a bizalom pedig nő a zöld közlekedési eszközök iránt, ezek az ösztönzők szükségtelenné válnak. Mivel a használatban lévő elektromos járművek száma gyorsan növekszik, az ingyenes töltési lehetőség további biztosítása egyre nagyobb veszteséggel járna. Ennek a természetes folyamatnak egyenes következménye, hogy a kedvezmények fokozatosan megszűnnek.

Budapesten az ELMÜ-ÉMÁSZ fizetőssé tette korábban ingyenesen használható töltőállomásait. Ugyanez a helyzet a világ más pontjain is. Dániában 2015-ben az e-autók esetében elengedték a magas gépkocsivásárlási adót, aminek következtében egy év alatt ötezerrel több villanyautót tudtak értékesíteni.  Amikor egy kormányváltás után azonban újra kiterjesztették az adót az elektromos járművekre is, alaposan visszaesett a vásárlások száma.

Cél a teljes villamosítás

Az elektromos autózás jogi környezetének konszolidálódása mellett a kormányok és a helyi önkormányzatok továbbra is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a taxitársaságok környezetbarát működésére. Horvátországban például a taxipiac liberalizációjának és a növekvő idegenforgalomnak köszönhetően jelentősen bővülnek a taxiflották, ami zsúfoltabb utakat és több szmogot is jelent. Dubrovnikban ezért novemberre egy olyan jogszabály életbe lépését tervezik, amelynek következtében a város taxiállománya száz százalékban elektromos járművekből áll majd.

Ez az irányvonal persze nem csak Európára jellemző. Peking, a világ egyik legszennyezettebb nagyvárosa két éven belül szeretné elérni, hogy területén kizárólag elektromos taxik üzemeljenek.