n3

Elekromos autó történelem

69. IPMC Rendőrmotoros Verseny

Łódź (Lengyelország) városában győzött a Hungária Rendőregylet


► bővebben

Így készült a reptéri pultunk a tranzitban :-)

Werk fotók!


► bővebben

FŐTAXI CSALÁDI NAP 2016.

A Főtaxi idén is megrendezte hagyományos családi napját.


► bővebben

Épp a taxik maradnának ki a meccsőrületből? Á, dehogy!

Este 9-kor a belga válogatott ellen lép pályára a nemzeti tizenegy Toulouse-ban. Vasárnap vélhetően minden erről a mérkő


► bővebben

Meg­le­pőt nyi­lat­ko­zott Storck a ki­üté­ses ve­re­ség után

Így ér­té­kelt a német ka­pi­tány a ma­gyar vá­lo­ga­tott nagy uta­zása végén.


► bővebben

A FŐTAXI bemutatja: Így hasítanak Fehérvári Csabáék...

Egri, szombathelyi és miskolci rally - videó beszámolók!


► bővebben

Mátrai tekergő

Vasárnap gyönyörű időben 4 motor, 5 fő, 8 kerék elindult, hogy felfedezze a Mátra szépségeit.


► bővebben

Hátrányos helyzetű gyermekek nyaralása összefogással

A Főtaxi Zrt. 2016-ban is örömmel támogatja a gyermekeket a Mosoly Alapítvánnyal közös szervezésben


► bővebben

Találjon haza minden csellengő gyerek!

Köszönjük a Metropolnak, hogy kiemelt felületet biztosított a nemes ügy bemutatására!


► bővebben

Rólunk ír a Kreatív Online :-)

A Főtaxi 1100 taxijában keresi mostantól az eltűnt fiatalokat


► bővebben

Minden téren megújult a Főtaxi mobilalkalmazása

Az innováció és a modernizált ügyfélközpontúság a taxitársaságok útja.


► bővebben

Itt az új TV reklámfilm!

Regisztráld bankkártyádat a FŐTAXI applikációban és utazásodat már mobillal is fizetheted!


► bővebben

Ha ma csak egy appot telepítesz a mobilodra, ez legyen az

A Főtaxi itt is magasabb sebességfokozatba kapcsolt.


► bővebben

A Főtaxi applikációja mindent visz!

A legfontosabb a minőség és a felhasználói élmény.


► bővebben

A FŐTAXI a MOKKÁBAN!

A FŐTAXI megújult mobil applikációja is téma volt a Mokkában.


► bővebben

FŐTAXI Motorosok Baráti Köre

Az évadnyitó túrára április 3-án került sor.


► bővebben

Élményautózás Subaruval

Tavaly a Főtaxis Napon nyert „élmény autózást” Perendy Gábor főtaxis kollégánk.


► bővebben

Greenairport Pályázat

A FŐTAXI elnyerte a "Partner of the Year" fődíjat


► bővebben

BUD Greenairport: Nyertünk!

A Budapest Airport díjátadó gáláján Szunomár Tibor vezérigazgató vette át a díjat.


► bővebben

A TV2 a FŐTAXI Székházban!

Kárász Robi élőben tesztelte, hogy működik a taxisok számára kifejlesztett pánikgomb.


► bővebben

Elekromos autó történelem

Út a Nissan Leaf-ig...Magyar fejlesztések, csodás találmányok a hőskorban.


► bővebben

A Nissan Leaf akkumulátorról

Milyen gyorsan töltődik az akkumulátor? Mennyi rá a garancia?


► bővebben

Fogyasztás vs.kilométerek

Igaz, hogy elektromos autókkal csak átlagosan 150 km tehető meg egy töltéssel?


► bővebben

Gyorstöltő a FŐTAXI székházban

2014 decembere óta üzemel a Kerepesi úton a Nissan LEAF gyorstöltő.


► bővebben

Számoljunk utána...

Szunomár Tibor vezérigazgató: "A taxisok jövőjét meghatározza az elektromos autók költsége."


► bővebben

Villámtöltő kisokos

Jelentős különbség van az elektromos töltők között és mi eláruljuk, hogy mi az...


► bővebben

Szunomár Tibor vezérigazgató:

A Főtaxi – Nissan együttműködésről


► bővebben

NYEREMÉNYJÁTÉK

A Főtaxi „Szórakozóhelyi drosztok nyeremény” akció nyertese Havasi Tamás.


► bővebben

Interjú Fehérvári Csabával

A Historic Hobbycar komlói győztesével készült interjú a DuEn.hu-n.


► bővebben

FŐTAXIS NAP: Rövidfilm sorozat

A 2015-ben megrendezett Főtaxis nap legérdekesebb programjairól rövidfilm-sorozat készült.


► bővebben

FŐTAXIS NAP - VIDEÓ!

Az idén is videó összefoglalóval kedveskedünk azoknak a taxis kollégáknak, akik részt vettek a FŐTAXI Családi Napon.


► bővebben

FŐTAXIS NAP rallys szemmel

Egy Családi nap az autózás jegyében...


► bővebben

FŐTAXIS NAP - FOTÓALBUM

Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója jelképesen szuperhős elismerésben részesítette minden taxisát a cég nyári rende


► bővebben

FŐTAXIS NAP - BESZÁMOLÓ

Június 20-án rendeztük meg a Főtaxi családi napot az FTC Népligeti Sporttelepén.


► bővebben

Fehérvári Csaba győzött!

Csabáék Székesfehérváron, a Historic Kupában az első helyezést érték el!


► bővebben

FŐTAXIS NAP: Együtt a Csapat

Minden FŐTAXIS munkatársra számítunk június 20-án A FŐTAXIS Családi Napon!


► bővebben

Összefogással a gyermekekért

A hátrányos helyzetű gyerekek és kísérőik szállítását Bükfürdőre, a Főtaxi a Luxury Limousine Service Kft-vel közösen bi


► bővebben

Ajándék kávé a Főtaxisoknak!

Minden Főtaxis kolléga, aki az alábbi éjjel – nappali boltok valamelyikében vásárol és bemutatja a taxis igazolványát, a


► bővebben

Videó a Miskolc Rally-ról

Fehérvári Csaba - Bencsik Dániel kettős kiválóan szerepelt a Miskolc Rallyn


► bővebben

FŐTAXI már Windows phone-on is

Mától a FŐTAXI taxirendelő applikáció letölthető windows operációs rendszerű készülékekre!


► bővebben

...nem csak a Föld napján....

Főtaxi elektromos ellenőri autó a környezettudatosság jegyében!


► bővebben

FŐTAXI Családi Nap!

Időpont: június 20. (szombat) 9:00-16:00 között.


► bővebben

Életet mentenek a FŐTAXISOK

Március 30-án indult el a Főtaxi és a TEVAgy a Hős! program együttműködése, melynek keretein belül a taxitársaság állomá


► bővebben

Elekromos autó történelem

Út a Nissan Leaf-ig...Magyar fejlesztések, csodás találmányok a hőskorban.

Az autót elsősorban munkaeszközként használók körében manapság már lehetetlen egy beszélgetést úgy lefolytatni, hogy ne kerülnének szóba az egyre divatosabbá váló hibrid, vagy elektromos autókról.

De mit is a különbség közöttük, mik az előnyeik és hátrányaik?

Amióta gépkocsit gyártanak, a meghajtáshoz szinte kizárólag kőolajszármazékokat (benzin, gázolaj) használtak, amelyek - akkor még - viszonylag olcsón és kielégítő mennyiségben álltak rendelkezésre.

Amikor a XX. század második felétől megérkező válságok az üzemanyagok árára is hatással voltak, ezért az autógyártók egyre kisebb fogyasztású, jellemzően elsőkerék-meghajtású autók fejlesztését indították el az addig divatos, óriási nyomatékkal rendelkező V8-as „izomautók” helyett.

Az addigi fejlesztési irányoktól teljesen eltérve a mérnökök rájöttek, hogy nem célszerű csak a motorokat tökéletesíteni; megkezdődtek az első szélcsatornás kísérletek a légellenállás csökkentése érdekében, emellett tudósok bevonásával a fékezési energia visszanyerésével kezdtek kísérletezni, ami bár első hallásra nem tűnik túl bonyolultnak, az ázsiai gyártók évtizedeket töltöttek a fejlesztésével.

Ez a mára már működő technológia adja a hibrid autók fő jellemvonását.

Hibrid technológiáról akkor beszélünk, ha az autó meghajtásához szükséges energiát két, vagy több különböző elven működő erőforrásból nyerik.

Hibrid hajtáslánc                          Elektromos hajtáslánc

 

A kigyorsítás nyilvánvalóan jókora energiaszükséglettel jár, ez a nehezen megszerzett mozgási energia lassításkor hőenergiává alakul. A taxit vezetőknek ez ismerős lehet, hiszen a városi közlekedésben percenként előfordulhat.

A hibridek fékezéséről egy elektromos motor/generátor gondoskodik, ami a fékezés energiáját elektromos árammá alakítja, majd letárolja egy akkumulátorban.

A legtöbb hibrid esetében a villanymotorok alacsony fordulatszámnál besegítenek a robbanómotor munkájába, sőt, (általában) 30 km/h körüli sebességig akár „ki is hagyják a buliból”, vagyis megfontolt haladással, az agresszívabb kigyorsításokat mellőzve a rutinosabb hibrid-sofőrök akár teljesen elektromos üzemmódban is közlekedhetnek (ennek csak az akkumulátorok véges kapacitása szabhat gátat). Egyébként az autó ilyenkor nem fogyaszt üzemanyagot, ennek köszönhetően pedig káros anyagot sem juttat a légkörbe.

A hibrid autók árát a robbanómotor mellé épített villanymotor(ok), az akkumulátor, a nagyfeszültségű elektromos rendszer, a hagyományos gépkocsikhoz képest bonyolult vezérlő elektronika, valamint a fejlesztési költségek határozzák meg, de elterjedésükkel arányosan az áruk is egyre kevésbé elrettentő.

Érdekesség, hogy a robbanó- és az elektromos motor méretének aránya gyártónként és modellenként változó: a legkisebb elektromos motor kb. 14 lóerős, míg az egyik legizmosabb, kb. 200 lóerős villanymotort a Lexus használja.

Az elektromos autók reneszánsza most jött el: több évtizednyi mellőzöttség után ismét a fejlesztések középpontjába kerültek a „villanyautók”.

Bár ma ez az egyik legnépszerűbb technológiai irány, az elektromos autó koncepciója magával az autózással egyidős, az első (sorozatban gyártott!) elektromos gépkocsi 1898-ban készült.

 

Lohner gyártmányú elektromos autó 1898-ból

 

Magyarországon már a XX. sz. elején is koptatták elektromos autók az utakat, a Magyar Királyi Posta 1927-ben vásárolta első Rába és MÁG villanyautóit, amelyek egészen a ’60-as évek elejéig futottak.

A Magyar Királyi Posta villanyautója az 1920-as évekből, valószínűleg prototípus

A kezdetben sokkal gyengébbnek tartott elektromos autók már megközelítik benzines, vagy éppen hibrid társaik menettulajdonságait, gyorstöltéssel pedig 30 perc alatt akár 100 km megtételére is felkészülhetünk, a hibrideknél jelentősen kisebb költséggel és zéró károsanyag-kibocsátással.

A töltési idő még ma is 4-8 óra (gyorstöltővel 0,5-2), de a gyártók szoros versenyben dolgoznak a probléma megoldásán, így a töltésre fordítandó idő tovább fog csökkenni.

Az elektromos autókban a hibrid autókénál sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorra van szükség (általában 15-25 kWh, a hibrideknél 1kWh), az akkumulátor mérete, tömege és ára pedig még mindig sokakat visszatart a vásárlástól.

Ezt ellensúlyozza viszont, hogy az egységnyi távolság megtételéhez szükséges üzemeltetési költség – a villamos energia kedvezőbb árából adódóan – jóval kisebb, mint a benzin- vagy dízelüzemű gépkocsiké.

További ellensúly, hogy a felépítésük lényegesen egyszerűbb, mint a robbanómotoros autóké, nincs kipufogó, befecskendező, turbófeltöltő, illetve az olaj- és szűrőcsere is kihúzható a rendszeres költségek listájáról, magyarul: a karbantartásuk is olcsóbb.

Nissan Leaf 2015

Még egy lehetséges előny, hogy a parkolási költségeken is spórolhatnak a tulajdonosok, hiszen az új technológia elterjesztéséhez az állam vagy az önkormányzatok járulnak hozzá a zéró helyi kibocsátásból adódó környezetvédelmi előnyök miatt.

Az elektromos autókat még most is gyakran éri az a vád, hogy nem elég sportosak, divatosak, illetve gyorsak. A Nissan Leaf-nek erre is van csattanós válasza:

Nissan Leaf Nismo