Elekromos autó történelem

FIX ÁRAS CSOMAGSZÁLLÍTÁS


► bővebben

Már Főtaxival is házhoz viszik a SPAR-nál leadott rendeléseket


► bővebben

Azonnali csomagküldési szolgáltatást indít a Főtaxi


► bővebben

Georgopulosz Jorgosz lett az év taxisofőrje 2019-ben!


► bővebben

Elindul a Főtaxi Zöldút Programja


► bővebben

Női taxisofőrök a világ körül


► bővebben

A Főtaxi az ITU Telecom World 2019 hivatalos szállító partnere


► bővebben

Elektromostaxi-trendek: virágzó piac, változó játékszabályok


► bővebben

A legolcsóbb és legdrágább taxik a világon


► bővebben

Átlagosan háromezerért taxiznak a budapestiek


► bővebben

Kihívások a taxi szoftverpiacon


► bővebben

Taxis arcok: Reich Ádám


► bővebben

Dinamikusan és fenntartható módon növeli fuvarszámát a Főtaxi


► bővebben

Hatalmas siker volt a Főtaxi és Budapest Taxi közös családi napja


► bővebben

Taxis arcok


► bővebben

Zalában található a taxizás jövője


► bővebben

Főtaxi és Budapest Taxi közös családi nap


► bővebben

A Nissan Leaf-ekkel a Főtaxi a jövőre szavaz


► bővebben

A négy keréken gördülő erőmű


► bővebben

Jönnek az „okos” városok „okos” autói


► bővebben

Innováció és fenntarthatóság – trendek a taxis piacon


► bővebben

Szomorú szívvel búcsúzunk szeretett barátunktól, kollégánktól, Dudás Zoltántól.


► bővebben

SAJTÓKÖZLEMÉNY 2018. március 27.


► bővebben

69. IPMC Rendőrmotoros Verseny


► bővebben

Így készült a reptéri pultunk a tranzitban 🙂


► bővebben

FŐTAXI CSALÁDI NAP 2016.


► bővebben

Épp a taxik maradnának ki a meccsőrületből? Á, dehogy!


► bővebben

Meg­le­pőt nyi­lat­ko­zott Storck a ki­üté­ses ve­re­ség után


► bővebben

A FŐTAXI bemutatja: Így hasítanak Fehérvári Csabáék...


► bővebben

Mátrai tekergő


► bővebben

Hátrányos helyzetű gyermekek nyaralása összefogással


► bővebben

Találjon haza minden csellengő gyerek!


► bővebben

Rólunk ír a Kreatív Online 🙂


► bővebben

Minden téren megújult a Főtaxi mobilalkalmazása


► bővebben

Itt az új TV reklámfilm!


► bővebben

Ha ma csak egy appot telepítesz a mobilodra, ez legyen az


► bővebben

A Főtaxi applikációja mindent visz!


► bővebben

A FŐTAXI a MOKKÁBAN!


► bővebben

FŐTAXI Motorosok Baráti Köre


► bővebben

Élményautózás Subaruval


► bővebben

Greenairport Pályázat


► bővebben

BUD Greenairport: Nyertünk!


► bővebben

A TV2 a FŐTAXI Székházban!


► bővebben

Elekromos autó történelem


► bővebben

A Nissan Leaf akkumulátorról


► bővebben

Fogyasztás vs.kilométerek


► bővebben

Gyorstöltő a FŐTAXI székházban


► bővebben

Számoljunk utána...


► bővebben

Villámtöltő kisokos


► bővebben

Szunomár Tibor vezérigazgató:


► bővebben

NYEREMÉNYJÁTÉK


► bővebben

Interjú Fehérvári Csabával


► bővebben

FŐTAXIS NAP: Rövidfilm sorozat


► bővebben

FŐTAXIS NAP - VIDEÓ!


► bővebben

FŐTAXIS NAP rallys szemmel


► bővebben

FŐTAXIS NAP - FOTÓALBUM


► bővebben

FŐTAXIS NAP - BESZÁMOLÓ


► bővebben

Fehérvári Csaba győzött!


► bővebben

FŐTAXIS NAP: Együtt a Csapat


► bővebben

Összefogással a gyermekekért


► bővebben

Ajándék kávé a Főtaxisoknak!


► bővebben

Videó a Miskolc Rally-ról


► bővebben

FŐTAXI már Windows phone-on is


► bővebben

...nem csak a Föld napján....


► bővebben

FŐTAXI Családi Nap!


► bővebben

Életet mentenek a FŐTAXISOK


► bővebben

Elekromos autó történelem

Út a Nissan Leaf-ig...Magyar fejlesztések, csodás találmányok a hőskorban.

Az autót elsősorban munkaeszközként használók körében manapság már lehetetlen egy beszélgetést úgy lefolytatni, hogy ne kerülnének szóba az egyre divatosabbá váló hibrid, vagy elektromos autókról.

De mit is a különbség közöttük, mik az előnyeik és hátrányaik?

Amióta gépkocsit gyártanak, a meghajtáshoz szinte kizárólag kőolajszármazékokat (benzin, gázolaj) használtak, amelyek - akkor még - viszonylag olcsón és kielégítő mennyiségben álltak rendelkezésre.

Amikor a XX. század második felétől megérkező válságok az üzemanyagok árára is hatással voltak, ezért az autógyártók egyre kisebb fogyasztású, jellemzően elsőkerék-meghajtású autók fejlesztését indították el az addig divatos, óriási nyomatékkal rendelkező V8-as „izomautók” helyett.

Az addigi fejlesztési irányoktól teljesen eltérve a mérnökök rájöttek, hogy nem célszerű csak a motorokat tökéletesíteni; megkezdődtek az első szélcsatornás kísérletek a légellenállás csökkentése érdekében, emellett tudósok bevonásával a fékezési energia visszanyerésével kezdtek kísérletezni, ami bár első hallásra nem tűnik túl bonyolultnak, az ázsiai gyártók évtizedeket töltöttek a fejlesztésével.

Ez a mára már működő technológia adja a hibrid autók fő jellemvonását.

Hibrid technológiáról akkor beszélünk, ha az autó meghajtásához szükséges energiát két, vagy több különböző elven működő erőforrásból nyerik.

Hibrid hajtáslánc                          Elektromos hajtáslánc

 

A kigyorsítás nyilvánvalóan jókora energiaszükséglettel jár, ez a nehezen megszerzett mozgási energia lassításkor hőenergiává alakul. A taxit vezetőknek ez ismerős lehet, hiszen a városi közlekedésben percenként előfordulhat.

A hibridek fékezéséről egy elektromos motor/generátor gondoskodik, ami a fékezés energiáját elektromos árammá alakítja, majd letárolja egy akkumulátorban.

A legtöbb hibrid esetében a villanymotorok alacsony fordulatszámnál besegítenek a robbanómotor munkájába, sőt, (általában) 30 km/h körüli sebességig akár „ki is hagyják a buliból”, vagyis megfontolt haladással, az agresszívabb kigyorsításokat mellőzve a rutinosabb hibrid-sofőrök akár teljesen elektromos üzemmódban is közlekedhetnek (ennek csak az akkumulátorok véges kapacitása szabhat gátat). Egyébként az autó ilyenkor nem fogyaszt üzemanyagot, ennek köszönhetően pedig káros anyagot sem juttat a légkörbe.

A hibrid autók árát a robbanómotor mellé épített villanymotor(ok), az akkumulátor, a nagyfeszültségű elektromos rendszer, a hagyományos gépkocsikhoz képest bonyolult vezérlő elektronika, valamint a fejlesztési költségek határozzák meg, de elterjedésükkel arányosan az áruk is egyre kevésbé elrettentő.

Érdekesség, hogy a robbanó- és az elektromos motor méretének aránya gyártónként és modellenként változó: a legkisebb elektromos motor kb. 14 lóerős, míg az egyik legizmosabb, kb. 200 lóerős villanymotort a Lexus használja.

Az elektromos autók reneszánsza most jött el: több évtizednyi mellőzöttség után ismét a fejlesztések középpontjába kerültek a „villanyautók”.

Bár ma ez az egyik legnépszerűbb technológiai irány, az elektromos autó koncepciója magával az autózással egyidős, az első (sorozatban gyártott!) elektromos gépkocsi 1898-ban készült.

 

Lohner gyártmányú elektromos autó 1898-ból

 

Magyarországon már a XX. sz. elején is koptatták elektromos autók az utakat, a Magyar Királyi Posta 1927-ben vásárolta első Rába és MÁG villanyautóit, amelyek egészen a ’60-as évek elejéig futottak.

A Magyar Királyi Posta villanyautója az 1920-as évekből, valószínűleg prototípus

A kezdetben sokkal gyengébbnek tartott elektromos autók már megközelítik benzines, vagy éppen hibrid társaik menettulajdonságait, gyorstöltéssel pedig 30 perc alatt akár 100 km megtételére is felkészülhetünk, a hibrideknél jelentősen kisebb költséggel és zéró károsanyag-kibocsátással.

A töltési idő még ma is 4-8 óra (gyorstöltővel 0,5-2), de a gyártók szoros versenyben dolgoznak a probléma megoldásán, így a töltésre fordítandó idő tovább fog csökkenni.

Az elektromos autókban a hibrid autókénál sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorra van szükség (általában 15-25 kWh, a hibrideknél 1kWh), az akkumulátor mérete, tömege és ára pedig még mindig sokakat visszatart a vásárlástól.

Ezt ellensúlyozza viszont, hogy az egységnyi távolság megtételéhez szükséges üzemeltetési költség – a villamos energia kedvezőbb árából adódóan – jóval kisebb, mint a benzin- vagy dízelüzemű gépkocsiké.

További ellensúly, hogy a felépítésük lényegesen egyszerűbb, mint a robbanómotoros autóké, nincs kipufogó, befecskendező, turbófeltöltő, illetve az olaj- és szűrőcsere is kihúzható a rendszeres költségek listájáról, magyarul: a karbantartásuk is olcsóbb.

Nissan Leaf 2015

Még egy lehetséges előny, hogy a parkolási költségeken is spórolhatnak a tulajdonosok, hiszen az új technológia elterjesztéséhez az állam vagy az önkormányzatok járulnak hozzá a zéró helyi kibocsátásból adódó környezetvédelmi előnyök miatt.

Az elektromos autókat még most is gyakran éri az a vád, hogy nem elég sportosak, divatosak, illetve gyorsak. A Nissan Leaf-nek erre is van csattanós válasza:

Nissan Leaf Nismo