A négy keréken gördülő erőmű

A négy keréken gördülő erőmű

Budapest utcáin egyre több zöld rendszámos autóval találkozhatunk: az elektromos autók lassan megszokottá válnak a hétköznapi forgalomban. Az elektromos meghajtás ma már senki számára nem újdonság. A Főtaxi flottájában nemrégiben megjelent új Nissan Leaf egy lépéssel túllép a villanyautók szokásos tulajdonságain: segítségével akár a háztartási elektromos hálózat is tölthető.

Ahogyan a mobiltelefonjainkat a powerbank, úgy képes működtetni a Leaf a háztartásban található elektromos eszközöket vagy akár az egész otthonunkat – a hálózaton keresztül. Az autóval termelt elektromos áramot ráadásul nemsokára el is lehet majd adni az elektromos műveknek az Európai Unió országaiban. Ezzel a Nissan Leaf lehet az első olyan gépkocsi a piacon, amely a V2G (vehicle to grid – a járműtől a hálózatra irányuló) technológiára épül, és a magánemberek számára is elérhető lesz.

2016-ban Dániában kezdte meg működését a világ első, teljes mértékben piaci alapú V2G energiaközpontja. A projektben a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Nissan is aktívan részt vett. A V2G technológiával bárki szabadon, a saját „gördülő erőművével” kapcsolódhat az elektromos hálózatra. Ez persze sok technikai problémát vethet fel, így a technológia teljes kiaknázására valószínűleg még várnunk kell, de a Leaf segítségével már most bárki felkészülhet a jövőbeni váltásra.

Az Egyesült Királyságban nemrégiben indult el a V2G népszerűsítésére irányuló állami projekt, amelynek eredményei és tapasztalatai 2021-re várhatóak. A szabványos elektromos rendszerek közül van olyan – például a németországi CCS-szabványra épülő –, amely már korábban is képes lett volna a V2G áramfeldolgozásra, más autógyártók mégsem merészkedtek olyan messzire, mint a Nissan.

Az elektromos járművek terjedésének több fázisa van, amelyek közül a második, a töltőállomások telepítése jelenleg is zajlik. A következő lépcsőfok a hálózat felkészítése a jövőbeni változásra. Az elektromos hálózat legnagyobb problémája, hogy nem képes az energia tárolására, így a szolgáltatónak folyamatosan ügyelnie kell az áramtermelés és fogyasztás egyensúlyára. Mivel az elektromos autók tömeges töltése valószínűleg komoly terhelést okoz majd az éjszakai órákban, ennek megfelelően komoly változtatásokra lesz szükség.